Slideshow

11 Haziran 2011 Cumartesi

Türk Otomobillerin Marka Tarihi


İlk türk otomobilleri diye bir soru sorsam, herkesin vereceği cevabı çok iyi biliyorum. Anadol ve Devrim...

Bu otomobilleri merak ettim bir araştırmak istedim ve karşıma bu bilgiler çıkınca sizlerlede paylaşmak istedim.

Türkiyenin ilk üretilen otomobili Devrim 1961 yılında Eskişehir Demiryolu Fabrikasında (TÜLOMSAŞ) tarafından üretilmiş.

29 Ekim 1961 yılında dönemin Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel'e Ankara'da takdim edilmiş. Gürsel o gün yaptığı konuşmada "Bir aşağılık duygusu ile bizde otomobil yapılamaz diyenler utansın!" demiş. Bu sözler o dönem için çok manidarmış çünkü o dönemin Sanayi Bakanı Türkiyenin otomobil üretimi için ''Bugünkü şartlarda memleketimizin otomobil üretmesi mümkün değildir." demiş.

Türkiyede otomobil yapılamaz diyenlerin tezi Devrim arabası sayesinde çürütülmüş ve Devrim arabası gerçektende devrim yapmıştır.

Devrim arabası Eskişehir Devlet Demir Yollarında halen sergilenmektedir.

İkinci otomobilimiz Anadol... Türkiyenin ilk seri üretim otomobili diye bilinir ancak Anadoldan önce Nobel marka otomobiller piyasaya sürülmüş ancak kısa bir süre sonra üretimi durdurulmuş.

Tasarım mühendislik anlamında ilk Türk otomobili Devrim'dir. Çünkü Anadol'un tasarımı İngiliz Reliant firması tarafından yapılmış ve motor olarakda Ford motorları kullanılmıştır. Anadolda kullanılan ilk motor aynı zamanda Ford'un Cortina modelinin 1200 cc'lik Kent motorudur.

Anadol ismi ise yapılan yarışma sonucu finale kalan Anadolu; Anadol ve Koç tarafından seçilmiş. Anadol Vehbi Koç tarafından kurulan Otosan Otomobil Sanayi A.Ş. tarafından 1966-1984 yılları arasında İstanbul'daki fabrikada üretilmiş, 1984 yılında Anadol otomobilinin üretimi durdurulmuştur.



Bunların dışında Türkiyede üretilmeye çalışan ancak piyasaya çıkmadan, yok olup giden İmza markalı otomobil vardı ama Fadıl Akgündüz'ün bir otel açılışında mensuplarının İmza otomobil projesi ile ilgili sorularına “Halen 400 milyon Türk dünyası bizim İmza otomobilini çıkarmamızı merakla bekliyor. Önümüzdeki 3 yıl içerisinde İmza otomobilinin üretimi tamamlanmış olacak ve yollarda bu araçları göreceğiz“ diye cevaplamış.



Aynı zamanda Renault ve Fiat Markalarının araçları Fiat 124 ve Reanult 12 modellerinin yerli vurgusunu arttırmak için Murat ve Toros kullanıldığı bilinmektedir. Bu modellerde bu markaların isimlerinin kullanılmasının nedeni yerli vurgusunu arttırmak için bulunan bir yoldu.

Umudum şudurki, bu kadar teknoloji varken kendi yerli araba üretmemize tekrar yeniden başlamak ancak Tofaş CEO'su Ali Pandır ''Marka yaratmanın en az 1 milyar dolara mal olacağını'' söylüyor. Eğer dünyanın ilk 10 ekonomisine girmek istiyorsak araba üretimini yapmamız gerektiğini düşünüyorum. Çünkü 2023 hedefimizde Dünyanın ilk 10 ekonomisinin içinde yer almak istiyoruz. Buna en basit örnek olarak Dünyanın önemli bir ihracat payına sahip ülkelerden birisi olan Almanyanın Dünya çapında 8 otomobil markası bulunmaktadır.

Kaynak:Wikipedia

0 yorum:

Yorum Gönder