Tüketici davranışlarının marka logolarının oluşmasında
pazarlama açısından etkisi önemli bir rol oynar. Pazarlamacılar ve reklamcılar
, tüketicileri etkilemek için sürekli yaratıcı ve farklı yolları araştırarak,
buldukları stratejilerden faydalanırlar. Çünkü günümüz dünyasında tüketiciler
markalarla her dakika ve her yerde etkileşim içerisindedirler.
Markaların dünyasında sübliminal mesajlar, tüketicileri
çekmek, zihinlerinde yer edinmek ve duygularına hitap etmek için önemli bir rol
oynarlar. Aynı zamanda kullanılan subliminal mesajlar, markaya ve ürüne olan
bağlılığı arttırmak için iyi bir strateji olabilir.
Sübliminal mesaj konsepti ilk olarak, 1957 yılında Amerika
Birleşik Devletleri’nin New Jersey eyaletinde bir tiyatro oyununda, ‘’Coca-Cola
iç, patlamış mısır ye’’ mesajıyla tüketicilere patlamış mısır ve kola
tüketimini arttırmak için yapılıyor. Sonuç mu? Kola satışında %58, patlamış
mısır satışında %18’ lik bir artış meydana getiriyor.
Sübliminal mesajlar, tüketicinin
farkında olmadan tüketicilere birşeyler yaptırma isteği veya düşündürme isteği
yaratırlar.
Tüketiciler çoğu zaman satınalma kararlarını farkında
olmadan markaya dayalı olarak yaparlar. Subliminal mesajlar, markaların hem
estetik açıdan, hem de fonksiyonel açıdan marka değerini zenginleştirip, derin
anlamlar katar.
Markalar
için etkili bir subliminal mesaj;
-Markanın kimliliğiyle
bütünleşmesi ve aşina olması,
-Sade ve basit bir şekilde
anlatması,
-Tüketicinin mesaja maruz kalma
sıklığı,
-Hedef kitlenin demografik olarak
tanınması ve bilinmesi,
-Tüketicinin bireysel ruh hali,
-Mesajın görsel veya işitsel
olarak seçimine karar verilmesinin bir araya gelip, bütünleşmesiyle
gerçekleşir.
Örnek Kullanımlar
Amazon
Amazon.com, ilk kurulmuş en büyük internet
alışveriş sitesidir. Adını Amazon Nehri'nden
alır. Jeff Bezos
tarafından 1994 yılında
Amerika'nın Seattle
şehrinde kurulan Amazon.com, işe önce kitap satarak başlayan bir elektronik ticaret
öncüsüdür. Bugün Amazon'da, DVD, muzik CD’si, bilgisayar yazılımı, bilgisayar oyunu, elektronik eşya, aksesuar, mobilya gibi
farkı türden mallar satılmaktadır.
Amazon logosuna baktığınızda oldukça sıradan gözükebilir
ama sarı ok yörüngesine baktığınızda Amazon markasının size gönderdi mesaj ‘’A’
dan Z’ ye birçok şeyi Amazon sitesinde bulabilirsiniz ve sarı ok satın
aldığınız ürünlerden kaldığınız memnuiyeti gösterir.
Baskin Robbins
Baskin-Robbins
uluslararası bir dondurma zinciridir. 30'u aşkın ülkede franchise'ı
bulunmaktadır. 5800 şubeden 2800'ü Amerika Birleşik Devletleri'nde
bulunmaktadır. 1953 yılında kayınbiraderler olan Burt Baskin ve Irvine
Robbins'in iki ayrı dondurmacısının birleşmesiyle kuruldu. Baskin-Robbins
logosunun B ve R harflerinin arasında olan pembe harfleriyle yazılmış yere
baktığınızda 31 rakamını göreceksiniz. 31 rakamı bu markanın ürettiği 31 çeşit
dondurmasını temsil eder.
Facebook
Places
Facebook Places, sosyal ağ sitesi olan Facebook üzerinden
yer bildirimi yapılan bir uygulamasıdır. Logosuna dikkatlice baktığınızda 4
rakamını görebilirsiniz. Facebook 4 rakamını işaret etmesi, diğer bir yer
bildirim uygulaması olan Foursquare karşı yaptığı hareket anlamını
taşımaktadır.
Toblerone
Toblerone, İsviçre’ de Theodor
Tobler tarafından 1908 yılında kurulan bir çikolata markasıdır. Toblerone markasının
logosuna dikkatlice baktığınızda
Mattherhon Dağının içerisinde gizlenmiş ayı resmini görürsünüz. Bu aynı
zamanda bu çikolata markasının nerden geldiğini göstermektedir. Çünkü Toblerone çikolatasının içinde aynı
zamanda benzersiz sütlü çikolata yanında, koz helvası, badem ve bal
içermektedir.
FedEx
FedEx
Corporation, eskiden Federal Express, isimli
kuruluş dünya çapında hava-kara transfer ve lojistik hizmeti sunan bir Amerikan
şirketidir. Dünyanın en saygın şirket grupları arasında yer almaktadır. 1971
yılında Federal Express adı altında Frederick W. Smith
tarafından Little Rock (Arkansas)´da
kurulup, 1973´de Memphis (Tennessee)´ye
taşınmıştır. FedEx logosuna baktığınızda, düz bir şekilde yazılmış harfleri
görürsünüz., ancak turuncu
hafrlerle yazılmış ‘’E’’ ve ‘’X’’
harflerine dikkatlice baktığınızda saga doğru yönlendirilmiş bir ok şeklini
görürsünüz. Bu ok, aynı zamanda markanın ürünlerinizi hızlı bir şekilde gönderme ve teslimatın
doğru yere yapıldığını tanımlar.
LG
LG
Grup, Güney Koreli
büyük bir şirketler topluluğu olup, elektronik,
cep telefonu
ve petrokimyanın
da dahil olduğu birçok alanda faaliyet göstermektedir. LG, Koo ailesi
tarafından yönetilen bir aile şirketidir.
LG markasının logosuna dikkatlice baktığınızda sloganı olan ‘’Life is
good’’ yani ‘’Hayat güzeldir’’ sloganın harflerinden oluşan subliminal slogan
oluşturduğunu farkedersiniz.
Nike
Nike, ABD merkezli, dünyanın önde gelen spor ayakkabı, spor giysi
ve spor akesuarları tasarımcısı ve pazarlayıcısı şirket ve bu ürünlerde
kullanılan markadır. Adını Yunan mitolojisindeki zafer tanrıçası Nike'tan
alır. Nike ‘’Just do it’’ sloganıyla anlam olarak birçok kişisel deneyim ve
kültürel farklılıklara bağlı olarak tüketiciyle
subliminal slogan yoluyla etkileşim kurmaktadır.
1 yorum:
Çok ilgi çekici bir yazı olmuş :)
Yorum Gönder