Slideshow

18 Nisan 2012 Çarşamba

Güçlü Konumlandırma Nasıl Yapılır?




Konumlandırma, en basit tanımıyla bir markanın tüketicinin zihninde oluşturduğu algıdır. Bugün birçok marka, tüketicilerinin zihninde yer edinmek için uğraşmaktadır. Bunu başaran markalar olduğu gibi, başaramayan marka örnekleride pazarlama dünyasında tarafından görülmektedir. Peki güçlü bir marka konumlandırması için neler yapabiliriz?

İşte bu sorunun cevabını belki de aşağıdaki kurallardan bazıları bize gösterecektir.

1-İnsanları içten fethetmek

Kendi üstün taraflarınızı övdüğünüzde, insanlar kendilerini buna göre düzeltme eğilimindedirler. Müşterileriniz çoğu zaman ürünlerinizin onlar için neler yaptıklarıyla ilgilenirler. Bir insana sürekli olarak kendinizden veya ürününüzün faydasından bahsettiğinizde, insanların sizi başlarından savması için kolay bir neden oluşturursunuz.

Bu aşamada en önemli olan nokta müşterileri içgüdüsel olarak etkileyecek bir mesaj vermektir. Bir Apple markasının verdiği mesajı düşünün:''Think different''....


''Müşterilerinizin kendilerini özel hissettirecek bir mesaj bulun ve onları kalplerinden fethedin.''


2-Zihinlerde lider olun.

İnsanlara daha iyisiniz dediğinizde, insanlar size şüpheyle bakarlar ama ''Sen bu konuda bir ilksin'' dediğiniz dinlemeye hemen başlarlar. ''İlk olmak'' tüketicilerin zihninde kuvvetli bir yer edinir. Ancak gerçekten günümüzde kaç markanın veya ürünün gerçekten ayırt edici bir pozisyonda olduğunu iddia edebilir ki?

İlk olmak, tekerleği icat edenin siz olduğunuz anlamına gelmez. İlk olmak demek, tüketicilerinin zihninde orjinal olmanın ve tüketicinin markanızın ismi duyulduğunda, zihninde ilk belirlenen biçim anlamına gelir.

Bugün Volvo markası denince insanların aklına hemen ''güvenlik'' kelimesi gelmektedir. Aynı şekilde bir Mercedes markası denilince insanların aklına hemen ''mühendislik harikası'' kelimeleri gelmektedir.

Unutmadan ve belirtmeden geçemeyeceğim. Konumlandırmanın babası Jack Trout'un dediği gibi:''Pazarlama ürünlerin değil, algıların savaşıdır.''

''İlk olmanın yolunu bulun ve insanların zihinlerine liderlik edin.''



3-Rakamlarla tüketiciyi anlamak

Müşterilerinizin ne kadar ürün satın aldığını ve ne kadar para harcadığını bulmak kolaydır ancak en önemlisi ve daha zor olanı ise müşterilerinizin neden satın alma yaptıklarını keşfetmektir. Pazarlamada en faydalı kullanım için rakamların sonuçları sadece tüketicinin ihtiyaç ve istekleri, duyguları, içgüdüsel satın alma nedenleri olarak görülmelidir.

''Farklı türden bir araştırma yapın ve tüketicinin ne istediğini anlayabilmek için müşterilerinizin kalbine inin.''


4-Satın almayı kolaylaştırmak

İnsanlar düşündüklerinin doğru olduklarına inanırlar. Satın aldıkların ürünler veya servisler kabul ettikleri inançları ile ilgilidirler. Tüketicilerin zihinlerini değiştirmek sinir bozucu olabilir. Bunun yerine tüketicinin zihninde var olanları bulmaya odaklanın.

İnsanlar ürünleri veya hizmetleri satın alırlar çünkü  başarıya ulaşmak, güzel olmak, güvenliklerini sağlamak, kişisel statülerini arttırmak v.b. gibi kişisel amaçlarını gerçekleştirmek isterler.

''Markanızı tüketicinin zihninde yer edindirmeye çalışın. Bu stratejik noktadan yola çıkarak, şık ve yaratıcı bir uyguluma bulup, uygulamaya başlayın ve satın almayı kolaylaştırın.''



5-Duygusal bağ oluşturmak

Bir marka tüketicisiyle duygusal anlamda bağ oluşturduğunda tüketicinin zihninde daha çok yer edinir. Duygusal bağ oluşturulduğunda, tüketicinin o markadan vazgeçmesi hiç kolay değildir. Bir markanın hikayesi, tüketicinin anılarını canlandırıp ve ona eski günlerini hatırlatabilir. Bugünlerde çok popüler olan Facebook sosyal sağ sitesini düşünün. Facebook'tan öncede birçok sosyal ağ sitesi vardı ancak hepsinin amaç ve işlevleri genelde aynıydı. Facebook ilk olarak çıktığında ''Eski okul arkadaşlarınızı bulun'' diye mesaj veriyordu. Facebookta ki üye sayısının artış nedenlerinden birisi de buydu ve insanların geçmişlerine, aynı zamanda duygularına hitap ederek, üyeleriyle duygusal bağ oluşturuyordu.


6-Belli bir alanda uzman olmak


Bazı markalar ürün hatlarını ve markalarını genişlettiğinde tüketicinin zihni karışmaya yol açmaktadır. Bir markanın en güçlü konumlandırma yapması, sadece belli bir alanda iş yapmaktır. Honda markasını düşünün. Siz kaç Honda ürünü biliyorsunuz? Bazı tüketicilere Honda markası sorulduğunda, hangi Honda ürününden bahsediyorsun diye sorarlar. Çünkü Honda sadece araba değil, motorsiklet ve çim biçme makinalarını da üretmektedir. Unutmadan tüüketicinin aklını ne kadar çok karıştırısanız, sizin hakkınızda fikir edinmesini zorlaştırırsınız.
























0 yorum:

Yorum Gönder